Uniform

Een uniform dragen we niet zomaar. Met het dragen van het uniform tonen we dat we lid zijn van Scouts en Gidsen Vlaanderen en verwijs je naar de waarde van de beweging. Bovendien is het uniform zeer herkenbaar, wat het gemakkelijker maakt voor de leiding om niemand uit het oog te verliezen. Maar ook buitenstaanders zien onmiddellijk dat wij een vrolijke bende jongeren zijn op zoek naar wat avontuur.

Om ons uniform een groepstintje te geven hebben we sinds 2007 onze eigen groen-bruine groepsdas. Vanaf het scoutsjaar 2007-2008 vragen we om geen beige verbondsdas meer te dragen maar wel onze groepsdas. Deze groepsdas kan aangekocht worden voor of na een vergadering. Vraag ernaar bij de leiding!

Maar wat houdt dat uniform nu precies in?

Voor kapoenen verplichten we enkel onze groen-bruine groepsdas. Verder doen ze best gemakkelijke speelkledij aan die vuil mag worden en tegen een stootje kan. Stuur je kapoen dus niet in z'n zondagse kleren naar de scouts. Indien gewenst kan de kapoen een volledig uniform aankopen maar we verplichten dit niet.

Voor alle andere leden en leiding houdt het uniform heel wat meer in. Ook hier vragen we het dragen van een groen-bruine groepsdas. Daarnaast een beige scoutshemd en een groene/bruine/beige rok of short. We zijn scouts en gidsen dus zijn we niet bang om in de winter onze bloten benen te laten zien, al zijn broekkousen in de winter niet verboden.

Waar kan ik dat uniform aankopen?

Scouts en Gidsen Vlaanderen verdeelt haar uniformen via de Hopper Winkel (nieuwe naam voor Scoutsshop). Alle adressen en gegevens hiervan vind je op www.hopper.be/winkel. Het uniform kan online besteld worden, maar we raden toch aan het uniform te gaan passen.

Welke kentekens moeten er op dat hemd komen en waar?

Het belangrijkste kenteken op je hemd is het jaarkenteken. Elk jaar werkt Scouts en Gidsen Vlaanderen rond een nieuw thema en daarvoor brengen ze elk jaar een nieuw kenteken uit. We vragen dat iedereen dit kenteken op zijn hemd bevestigt. De kentekens van de afgelopen jaren mogen op het hemd blijven, dat is zelfs aangeraden. Het tweede belangrijkste kenteken is het belofteteken dat meestal op de hemdzak wordt bevestigd. En last but not least is er het groepslintje. Naar aanleiding van de nieuwe naam en het nieuwe logo van Scouts en Gidsen Vlaanderen worden er nieuwe groepslintjes aangeboden. Die zie je dus zo spoedig mogelijk verschijnen. Alle andere kentekens zijn niet verplicht maar het maakt je hemd natuurlijk kleuriger. Alle kentekens kan je ook in de Hopper Winkel aankopen of op www.hopper.be/winkel.

Schrijf zoveel mogelijk de naam in de uniformstukken van je zoon/dochter want alle hemden en dassen lijken heel erg op elkaar! Zo vinden we alles gemakkelijk terug.

We vragen aan de ouders om erop toe te zien dat uw zoon/dochter zijn/haar uniform altijd aandoet.

Want wie is er niet fier om te kunnen tonen dat hij/zij lid is van Scouts en Gidsen Vlaanderen?!